Danmark bliver grøn

“Danmark bliver grøn” – FlixBus udvider sine ruter fra København, til nu også at inkludere Odense og Kolding

Pressemeddelelse, 19/04/2016

Fra 27. april: Nye natbusser til Holland, oftere afgangstider (op til 5 gange dagligt) til Tyskland og nye byforbindelser i Sverige. ++ Udvidelse til Kolding og Odense ++ Adgang til Europas største netværk: 80.000 daglige forbindelser til 18 lande ++ Fra startup til markedsleder i Europa: 20 millioner passagerer i 2015

København/Munchen, 19/04/2016 – Det unge mobilitetsselskab FlixBus udvider sit europæiske netværk til Danmark: Nye natlinjer vil forbinde København, Kolding og Odense til Holland og Tyskland. Byer som Amsterdam, Hamborg og Berlin er nu forbundet op til 5 gange hver dag og hver nat. På samme tid starter FlixBus ruter fra København til Stockholm, Göteborg og intensiverer frekvensen af ruter til Malmö (3 gange dagligt, fra 39 kr.) Efter sin opstart i 2013 er tyske FlixBus nu med sine 80.000 daglige forbindelser til 18 lande, og med 20 millioner passagerer i 2015, den førende langdistancebus-transportør i Europa.

Nye natruter, højere frekvens samt flere direkte forbindelser

Fra den 27. april starter FlixBus flere ruter fra København, og tilføjer Odense og Kolding til sit grønne netværk. Nye natbusruter vil køre til Amsterdam, Den Haag og Rotterdam. Flere daglige FlixBusser vil forbinde Stockholm og Göteborg, og FlixBus intensiverer antallet af ruter til tyske byer som Hamborg og Berlin, med afgange op til fem gange dagligt. Bettina Engert, global talsmand for FlixBus udtaler: “Europæiske metropoler som Berlin, Stockholm, Amsterdam eller Hamborg er forbundet op til fem gange dag og nat, direkte. Flere byer og nye ruter er allerede undervejs.“ FlixBus tilbyder nu forbindelser fra 8 byer i Danmark, til over 260 destinationer i 10 lande.

Dynamiske priser ligesom flyselskaber, samt billetter fra kun 39 kr.

Billetter til de nye ruter fra København, Odense og Kolding, er nu til salg inde på www.FlixBus.dk, over FlixBus app, eller i samarbejdende rejsebureauer over hele Europa. Bettina Engert udtaler: “Ligesom flyselskaber bruger vi dynamiske priser i vores online shop. Dette betyder, at vores priser varierer i forhold til yield management metoden. For nyligt tilføjede vi den danske og svenske krone til vores valuta." Biletter til de nye forbindelser er allerede klar til 39 kr. De grønne busser er udstyret med gratis Wi-Fi, strømstik, ekstra benplads og air condition. Bettina Engert: “Aflysning eller ombookning er gratis og muligt op til 15 minutter før afgang. Den gratis FlixBus mobil app for iOS, Windows og Android gør det muligt for vores kunder ikke bare at booke en billet, men også at tjekke ind via QR-kode, få rejseinformationer og navigere til deres afgangssted.”

Ny mobilitet over hele Europa

Bettina Engert udtaler: “At inspirere folk med dele-mobilitetstrenden er et af vores mål med vores alternativ til individuel transport, og så er det en miljøvenlig måde at rejse på, uanset budgettet.” “Den effektive brug af buskapacitet aflaster infrastrukturen, samt miljøet.” FlixBus tilbyder også samarbejdende transport, for eksempel sammen med regionale færger mellem Danmark og Tyskland. Vores kunder har mulighed for at kompensere for deres CO2 emmision ved at give et bidrag, og derved rejse CO2 neutralt. I 2015 transporterede indenrigsbusserne i Tyskland for første gang flere mennesker end flyselskaberne. André Schwämmlein udtaler: “Vi har allerede ændret måden folk rejser på. Nu er visionen at tilbyde kunder i hele Europa oplevelsen af at rejse grønt. Om det så er i London, Paris eller København.”

Fra tysk startup til europæisk spiller

FlixBus blev grundlagt i 2013 i Tyskland, efter dereguleringen af det tyske busmarked. På grund af en innovativ forretningsmodel, samt et stærkt samarbejde med regionale busselskaber, var Flixbus allerede i stand til at drive et nationalt netværk kun måneder efter dets opstart. André Schwämmlein: “Ved at kombinere entrepenørsjælen med innovativ teknologi og bruge den i en traditionel SME industry, har vi grundlagt en helt ny måde at transportere sig på. Vi har simpelthen gjort busser cool igen.“ I 2015, efter at være en klar markedsleder i Tyskland, er FlixBus begyndt at globalisere deres forretningsmodel ved at tilbyde ruter, der krydser grænser, samt ved at lancere indenlandsruter i Frankrig, Holland samt Italien. I første kvartal af 2016 har virksomheden udmeldt, at den udvider sine ruter til Central- og  Østeuropa, samt afgange til England og Spanien. Internationaliseringen er støttet af den amerikanske investeringsfond General Atlantic. Fra hovedkvartererne i München, Berlin, Paris, Zagreb samt Milano, opererer FlixBus nu sine grønne busser over hele Europa, og fragtede sidste år over 20 millioner passagerer.

Download Press Release (PDF)