FlixBus åbner nye forbindelser i hele landet efter ny fjernbuslov er trådt i kraft

FlixBus 120719

I dag åbner fjernbusselskabet FlixBus 38 nye forbindelser i hele landet, og tilføjer Lolland, Falster og Sydsjælland til rutenetværket. De nye forbindelser er blevet mulige efter den nye fjernbuslovgivning trådte i kraft 1. juli. Blandt andre Lollands borgmester hjalp i morges med at sende den første bus fra Nakskov festligt afsted.

Pressemeddelelse 12.07.19

Passagerer i endnu flere dele af Danmark får nu mulighed for at tage fjernbussen, når de skal besøge familie og venner eller på arbejde.

FlixBus åbner nemlig i dag tre nye ruter fra henholdsvis Aalborg – Esbjerg, Aalborg – Sønderborg og Nakskov – København. Helt nye byer i netværket er Nakskov, Maribo, Sakskøbing, Nykøbing F., Vordingborg, Næstved. Herudover er der kommet flere forbindelser internt i Jylland, og forbindelserne mellem Sydjylland og Fyn er helt nye.

Det er den nye fjernbuslov, som i februar blev vedtaget af den daværende regering med støtte fra Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet, som har åbnet muligheden for de nye forbindelser.

Reglen lyder ifølge den nye lovgivning på, at der skal være min. 75 km mellem der, hvor fjernbuspassageren stiger på, og der, hvor fjernbuspassageren afslutter sin rejse. For at få en fjernbusrutetilladelse skal operatøren desuden leve op til visse betjeningskrav.

Første bus sendt festligt afsted fra Nakskov

I dag har FlixBus sendt den allerførste bus fra Nakskov til København afsted med en indvielse, hvor også direktør for brancheforeningen Dansk PersonTransport, Michael Nielsen, og Lollands Borgmester, Holger Schou Rasmussen, deltog.

-    Jeg hilser alle tiltag velkomne, der kan binde Lolland tættere sammen med omverdenen. Det gælder også den nye fjernbuslov, som trådte i kraft 1. juli, og som er årsagen til, at vi overhovedet kan stå her i dag. Tak til den og tak til FlixBus for at tage handsken op og til at være hurtig med den nye rute, sagde Holger Schou Rasmussen, før den grønne snor blev klippet, så ruten kunne indvies og bussen køre afsted mod København.

Også hos FlixBus er der begejstring over at køre ud i endnu en del af Danmark.

-    Vi har glædet os meget til at åbne de nye forbindelser og udvide rutenetværket, så vi nu har stop i 48 byer over hele landet. Vi håber, at danskerne vil tage ligeså godt imod vores nye tilbud, som de hidtil har taget imod vores fjernbusser, siger Lotte Rystedt, presseansvarlig ved FlixBus Danmark.

I alle FlixBusser er der gratis wifi og strømstik, og man kan også få et par point ind på klimakontoen.

-    Det er nemlig ikke kun farven på vores busser, der er grøn – fjernbus er også en klima- og miljøvenlig transportform. For eksempel så udleder man 6 gange mindre C02, hvis man tager en FlixBus fra Nakskov til København i forhold til, hvis man kører selv i sin bil, siger Lotte Rystedt.

Lokal buspartner har ansat nye chauffører til ruten

FlixBus samarbejder med 20 lokale, danske vognmænd. På den nye rute Nakskov – København er det de lokale busvognmænd DitoBus fra Holbæk og John’s Bus fra Nykøbing Falster, som betjener ruterne med deres busser og chauffører, naturligvis ansat på danske løn- og arbejdsvilkår.

-    Jeg er glad for at skyde samarbejdet om den nye rute i gang i dag. Vi har fået to busser mere i brug og arbejde til fem chauffører mere. Jeg har i den forbindelse ansat nye chauffører, som alle er fra Lolland-Falster, siger John Jalkiewicz, indehaver af selskabet John’s Bus.

Der er op til 12 afgange på de nye forbindelser, som alle kan findes på www.flixbus.dk

FlixBus kører til 48 byer i selskabets danske netværk

FlixBus har kørt indenrigs i Danmark siden foråret 2017

Globalt har den europæiske mobilitetsudbyder 350.000 daglige forbindelser til over 2000 destinationer i 29 lande.

Download pressemeddelelsen inkl. samlet liste over nye forbindelser som PDF