FlixBus kommer til Danmark

Pressemeddelelse, 27/09/2016

++ Ny mobilitet fra foråret 2017: Nyt FlixBus netværk kommer til at forbinde Danmarks største byer med op til 6 afgange om dagen ++ Lokale industri fordele: Etablering af nationalt filial "FlixBus Danmark ApS" for samarbejde med danske små og mellemstore virksomheder ++ "Gør bussen cool": Grøn og smart mobilitet i hele Danmark ++

København/Berlin/München, 2016.09.27  FlixBus, Europas hurtigst voksende mobilitets startup, vil gøre Danmark til sit næste nationale marked. Som den førende leverandør af indenlandsk bustrafik i Tyskland, Frankrig, Italien og Holland, udvider FlixBus nu sin grønne forretningsmodel til Danmark: I samarbejde med danske SMV busselskaber, vil det nye filial "FlixBus Danmark ApS" lancere et indenrigsnetværk såvel som udenrigsforbindelser til resten af Skandinavien og det meste af kontinentet. Fra foråret 2017, vil nye FlixBusser forbinde Danmarks store og mellemstore byer med op til seks afgange om dagen.

Max Zeumer, FlixBus Vice President International Business: "Vi ønsker at tilbyde grøn og smart mobilitet i hele Danmark. Fra forår 2017, kommer de første danske FlixBusser til at køre med hyppige forbindelser mellem alle større danske byer. Sammen med de regionale buspartnere, kommer vi til at etablere Danmarks bedste langdistance-busnetværk."

Inden for bare et år tredoblede FlixBus passagerantallet fra EU/til DK

I juni 2015 begyndte FlixBus et salgssamarbejde for grænsekrydsende afgange mellem den danske hovedstad og Berlin. I april 2016 lancerede den grønne udbyder sin første egen linje, der forbinder København, Kolding og Odense til Holland. Inden for et år tredoblede FlixBus mængden af passagerer, som rejser på disse internationale linjer. Denne sommer har allerede 70.000 kunder brugt de grønne busser til at krydse grænsen med, fra eller til Danmark.

Den lokale industri nyder godt af de nye muligheder

FlixBus blev lanceret 2013 i Tyskland efter åbningen af det nationale marked. Baseret på en innovativ forretningsmodel, nye tekniske innovationer og samarbejder med regionale busselskaber, var start-up virksomheden i stand til at tilbyde et nationalt netværk inden for blot få måneder.

FlixBus tilbyder nu Europas mest omfattende busnetværk med mere end 100.000 daglige forbindelser til 20 EU lande og har skabt omkring 5.000 nye arbejdspladser i den lokale SMV industri. Trods globale aktørers indtrængen på det voksende marked, har FlixBus sammen med sin regionale model for samarbejde mellem SMV'er kunnet etablere de førende indenlandske net i Tyskland, Frankrig, Italien, Østrig og Holland, samt nye servicestandarder for busrejsende over hele Europa.

Forandrer markedet – og gør bussen cool igen

FlixBus indførte produktinnovationer som Live-GPS-Sporing af FlixBusser, en international multi-booking-platform, et dynamisk prissætningsystem lig luftfartsselskaber, push meddelelser via mobil app i tilfælde af forsinkelser osv. Max Zeumer, FlixBus Vice President International Business: "Vi ønsker at tilbyde den bedste service til den bedste pris. Ved at kombinere iværksætterånd og innovativ teknologi med kvaliteten af en traditionel SMV industri introducerede vi et nyt transportmiddel. Vi tiltrak en helt ny målgruppe og har simpelthen gjort busser cool igen. "

Fra hovedkvarteret i München, Berlin, Paris, Zagreb og Milano, opererer FlixBus nu 1.000 grønne busser over hele Europa og har transporteret omkring 20 millioner passagerer i løbet af sidste år alene. FlixBus forventer 30 millioner kunder for 2016, så dermed en 50% vækst i forhold til sidste års passagertal.

En vision: At gøre Europa grøn

Max Zeumer: "Busser er de mest effektive og dermed klimavenlige transportmidler. FlixBus kunder er i stand til at kompensere for CO2-emissionerne fra deres rejse, og derved rejse CO2 neutralt". (www.flixbus.dk/selskabet/miljoe

FlixBus er inspireret af den fælles mobilitetstendens. Selskabet tilbyder et alternativ til individuel transport og en bæredygtig måde at rejse på, til ethvert budget. De nye langdistancebusser i Tyskland transporterede for første gang flere passagerer end indenrigsflyvninger. Max Zeumer: "Vi har allerede ændret den måde, folk rejser på. Nu er vores vision at tilbyde kunderne i hele Europa den samme grønne oplevelse overalt, i København, Paris eller Barcelona."