screenreader help text

FlixBus og buspartner Abildskou forstærker fjernbusflåden med 14 nye dobbeltdækkere

FlixBus

Samarbejdet mellem fjernbusselskabet FlixBus og den aarhusianske vognmand Abildskou A/S er blevet yderligere forstærket med 14 nye dobbeltdækkere. De nye, grønne busser blev indviet med fælles paradekørsel og flødeskumskage, og fjernbuspassagererne på forbindelsen mellem Aalborg - Aarhus – Odense - København får glæde af nyerhvervelserne.

Pressemeddelelse 02.11.18

14 helt nye dobbeltdækkere i de karakteristiske grønne FlixBus-farver triller i formation på parkeringspladsen hos den aarhusianske vognmand Abildskou A/S i morgenskumringen. Der gøres klar til fotosession.

Det har været et stort logistisk stykke arbejde at få alle busserne samlet, og det tidlige mødetidspunkt på en råkold efterårsdag skyldes, at den første af de nye dobbeltdækkere kører ud på sin rute kl. 8.30.

”Det er en festdag, når vi får nye busser, og det er tradition, at vi fejrer det med fotos og en flot kage,” siger direktør Jess Abildskou, som skærer for af en kage med et stort billede af en af de nye FlixBus-dobbeltdækkere på toppen.

Abildskou A/S er en af FlixBus’ buspartnere, og fjernbusserne skal være en del af busflåden på ruten mellem Aalborg – Aarhus – Odense – København. FlixBus er et europæisk selskab, som har kørt indenrigs i Danmark siden foråret 2017.

Samarbejde med lokale vognmænd er kerne

FlixBus samarbejder med lokale vognmænd, og i Danmark har virksomheden 20 lokale buspartnere, hvoraf Abildskou A/S er en af dem.

”Samarbejdet med de lokale vognmænd er en kerne i vores forretning. Vi er rigtigt glade på sådan en dag som den her, hvor vi i samarbejde med en buspartner fejrer, at vi nu kan tilbyde kunderne endnu bedre forhold på deres rejser gennem landet,” siger Winnie Højer, som er landechef for FlixBus Danmark.

Chauffører bliver som drenge igen

FlixBus har høje krav til de busser, som kører for selskabet, blandt andet i forhold til sikkerhed, miljøvenlighed og komfort. Busserne er alle Euro 6 godkendte, hvilket opfylder de højeste europæiske emissionskrav, og de har nyeste sikkerhedsudstyr som automatisk afstands- og bremsekontrol og signal til chaufføren, hvis bussen kommer for langt uden for sin bane.

På komfortsiden er der for eksempel krav om god sædeafstand, strømstik og moderne toiletter. De 14 nye dobbeltdækkere af mærket Neoplan Skyliner har plads til 77 passagerer og bagage.

Der er da også glæde blandt chaufførerne for de nye busser. Det øger køreglæden en ekstra tand, og kan være som at blive dreng igen, når man sætter sig bag rattet i en hypermoderne fjernbus, lyder det fra chaufførerne, som også er mødt op til fejringen af den nye flåde.

Fremtidens grønne transport

Det fælles mål er at få endnu flere passagerers øjne op for fælles transport.

”Sammen med FlixBus knokler vi på med at få folk til at tage kollektiv transport mellem landsdelene, og de nye busser en del af dette arbejde,” siger Jess Abildskou.

Winnie Højer bakker op om dette, og peger også på miljøgevinsten ved at tage fjernbussen.

”Vi har nogle grønne kunder, de sparer 80 % CO2 sammenlignet med at køre i bil, og 10 procent af dem tilkøber derudover klimakompensation på deres billet,” siger Winnie Højer.

FlixBus’ seneste initiativ mod fremtidens grønne transport er indsættelsen af en elektrisk fjernbus i Tyskland. Det er verdens nr. to fjernbus efter, at selskabets pilotprojekt med en elektrisk bus i Frankrig begyndte for et halvt år siden.

FlixBus har kørt indenrigs i Danmark siden foråret 2017.

Selskabet samarbejder med 20 lokale, danske vognmænd.

Globalt har den europæiske mobilitetsudbyder 300,000 daglige forbindelser til over 2,000 destinationer i 29 lande.

På globalt plan kører over 1700 buschauffører for FlixBus, og selskabet har bidraget til skabelsen af tusindvis af job.

FlixTeamet håndterer netværksplanlægning, kundeservice, kvalitetsstyring, marketing/salg, samt billetsalg, prissætning og forretningsudvikling, mens lokale buspartnere, ofte familiedrevne virksomheder, er ansvarlige for den daglige rutedrift af de grønne FlixBusser.