FlixBus starter op i USA

Rigtigt mange danskere har allerede taget de grønne FlixBusser til sig, siden de begyndte at køre indenrigs i Danmark i april 2017. Nu får amerikanerne også muligheden for at køre grønt gennem USA.

Pressemeddelelse 31.05.2018

For fem år siden blev de første rejser med FlixBus udbudt i Europa, og nu begynder de grønne busser også at køre på USA’s landeveje.  Fra den 31. maj 2018 starter daglige afgange mellem byer som Los Angeles, San Francisco, Las Vegas, San Diego og Phoenix.

FlixBus vil tilbyde 1000 daglige forbindelser i USA inden årets udgang, meddeler Europas hurtigst voksende transportselskab i samstemmelse med deres første lokale, amerikanske buspartnere.

Grønt alternativ skaber lokale jobs

- Vores forretningsmodel har revoloutioneret den måde, som folk oplever og bruger busser i Europa, og vi er meget glade for nu at tilbyde et nyt og friskt alternativ til, hvordan man rejser i USA, siger André Schwämmlein, som er grundlægger af FlixMobility og CEO.

- Det bør være let og tilgængeligt for alle at rejse. Vi bruger ny teknologi for at skabe en bedre rejseoplevelse for passagererne, og målet er at tilbyde intelligent og grøn transport til alle, som vil opleve verden, siger han.

FlixBus har i dag 300 buspartnere i Europa, hvoraf mange er mindre familieejede virksomheder. I Danmark har FlixBus 15 buspartnere fra hele landet. I de 28 lande, som FlixBus kører i, har virksomheden skabt over 7000 buschauffør-jobs.

Amerikanske partnere hilser ny forretningsmulighed velkommen

I den første fase af lanceringen i USA, vil 180 nye FlixBus-forbindelser blive kørt af seks lokale buspartnere.

- FlixBus tilbyder virksomheder som TCS en ny forretningsmulighed, og vi ser frem til at vækste sammen gennem vores partnerskab. Det er en intelligent måde at samarbejde, som i sidste ende er til kundens fordel, siger Terry Fischer, som er direktør for TCS (Transportation Charter Services) der er en af FlixBus’ første partnere i USA med base i Orange, Californien.

FlixBus og FlixTrain er en del af FlixMobility, som er skabt af de tre unge iværksættere Jochen Engert, Daniel Krauss og André Schwämmlein. De ønskede at udvikle en helt ny måde at forene tech-startup, e-handel og traditionel transport.

Fra dette udgangspunkt lancerede de FlixBus i Tyskland i 2013 med en unik forretningsmodel, hvor FlixBus står for teknologi, billetsalg, kundeservice, netværksplanlægning, markedsføring og salg, mens lokale partnere er ansvarlige for den daglige busdrift.

Europa bliver 30 procent grønnere

I Europa planlægger FlixMobility at udvide sin portefølje med 30 procent inden for dette år og at tilbyde op til 350.000 forbindelser om dagen. Selskabet fokuserer på internationale linjer mellem store rejsedestinationer i både Vest- og Østeuropa.

I Danmark er der netop åbnet en ny direkte linje fra København via Fredericia og Bruxelles, og der er tilføjet 8000 sædepladser i sommerkøreplanen.