FlixMobility gennemfører ny finansieringsrunde ført an af TCV og Permira

founders

Finansieringsrunde gennemført med strategiske investeringer fra TCV, Permira og eksisterende investorer. Finansieringen vil starte ekspansionen af det amerikanske FlixBus-netværk, såvel som indtræden på det sydamerikanske og asiatiske marked, samt etableringen af FlixTrain.

FlixMobility GmbH, moderselskabet bag de globale mobilitetsplatforme FlixBus og FlixTrain, har annonceret gennemførslen af sin Serie F-finansieringsrunde, delvist anført af TCV og Permira, to af de største investeringsselskaber for offentlige og private teknologivirksomheder. Eksisterende investor HV Holtzbrinck Ventures og European Investment Bank deltog ligeledes i finansieringsrunden med en samlet investering, hvor der herigennem sikres lokal ekspertise og ekspertviden til yderligere at ekspandere forretningen.

De nyeste investorer i FlixMobility tilslutter sig de eksisterende aktionærer, heriblandt General Atlantic, en ledende global investeringsvirksomhed, samt en førende global investor indenfor teknologi, Silver Lake, der har hjulpet FlixMobility med hurtigt at gå fra start-up til at blive en global mobilitetsudbyder.

Den egenkapital, der er blevet rejst, vil blive brugt på global ekspansion, samt lanceringen af nye FlixMobility-produkter. FlixBus går efter at lede det amerikanske marked og vil bevæge sig ind på nye globale markeder i Sydamerika og Asien i 2020.

I forhold til FlixTrain vil investeringen bidrage til ekspansionen til nye EU-lande efter liberaliseringen af det europæiske jernbanemarked i 2020, samt udvide produktet indenfor det tyske marked, hvor FlixBus allerede driver flere nationale linjer.

“Hvad der begyndte i 2013 som et tysk start-up er nu blevet en stærk mobilitetsplatform, der fortsat ændrer måden, millioner af mennesker rejser igennem Europa og USA,” siger Jochen Engert, grundlægger af og administrerende direktør i FlixMobility.

”Gennem vores strategiske partnerskab med TCV og Permira, der har årtier af erfaring og en portefølje med verdensførende teknologiske virksomheder, kan vi accelerere vores vækst og fortsætte med at tilbyde smarte og grønne rejsemuligheder til folk på tværs af kloden, samtidig med at vi forstærker vores position på de eksisterende markeder,” siger Jochen Engert.

“Vi kunne ikke være mere begejstrede for at indgå partnerskab med Jochen, André, Daniel og hele Flixmobility-teamet”, siger John Doran, General Partner i TCV.

”Vi har fulgt deres succes igennem en årrække og beundrer det, de har opnået i denne periode. TCV's strategi er at støtte virksomheder, der ledes af visionære grundlæggere, og som tilbyder produkter af høj værdi for sine kunder og partnere – vi mener, at FlixMobility gør lige præcis det,” siger han.

“Vi er meget begejstrede over at kunne tilslutte os FlixMobilitys grundlæggere og hoppe med på deres rejse og være en del af deres fremtid. De har skabt en imponerende succeshistorie og transformeret selskabet til ledende global mobilitetsplatform inden for mellem- og langdistancerejser. Med vores beviste ekspertise inden for den teknologiske sektor, ser vi frem til fortsat at kunne støtte FlixMobilitys stærke ledelse i den næste fase af den strategiske vækst på det internationale marked, med erhvervelser og ekspansion på sporvejsmarkedet,” siger Stefan Dxiarski, partner hos Permira.

”Med investeringen i FlixMobility, understreger Permira sin position som en af Europas største teknologiinvestorer. FlixMobility – med sin høje vækstrate og globale aftryk – er et perfekt match for den nye Permira Growth Opportunities Fund, der fokuserer på større minoritetsinvesteringer indenfor vores ekspertområder,” siger han.

Både John Doran, General Partner i TCV, og Stefan Dziarski, partner hos Permira, får en plads i FlixMobilitys bestyrelse.

Fra tysk start-up til verdensledende mobilitetsudbyder

Igennem en revolution af det europæiske marked for langdistancerejser siden 2013, har FlixMobility tilbudt praktiske og overkommelige intercity-rejser til millioner af passagerer, med 45 millioner rejsende på FlixBus og FlixTrain i 2018 alene, og over 350.000 daglige forbindelser med over 2.000 destinationer. FlixMobility er den ubestridte leder på markedet på tværs af Europa og ekspanderede i 2018 til USA og dækker nu 29 lande. Virksomheden samarbejder med mere end 300 selvstændige bus- og togpartnere og har skabt over 10.000 jobs inden for industrien.

I 2018 blev FlixTrain lanceret, og dette bragte FlixBus-modellen til sporvejsindustrien i Tyskland. I 2019 ansøgte virksomheden også om adgang til det svenske og franske sporvejsnetværk som forberedelse på ekspanderingen af FlixTrain i forbindelse med frigivelsen af den europæiske togfart.

Omtrent 1.300 ansatte arbejder for FlixBus og FlixTrain på 19 kontorer i 17 lande. Ved at have ansatte spredt over flere FlixBus-markeder, kan virksomheden kontinuerligt tilpasse sig både marked og lokale kundebehov.