FlixTrain fortsætter den europæiske udvidelse

FlixTrain fortsætter den europæiske rejse

FlixTrain udvider stadig sine aktiviteter i Europa. Syv nye byer tilføjes det tyske netværk, og næste år ruller FlixTrain ud på de svenske skinner. Også i Frankrig undersøges mulighederne. Alle nuværende og fremtidige FlixTrains kører på 100% vedvarende energi.

Pressemeddelelse 17.10.19

FlixTrain forbereder sig på at opskalere i 2020. Efter et meget succesfuldt første halvandet år i Tyskland lancerer FlixMobility sit FlixTrain-brand i udlandet næste år.

Fra og med 2020 kører de første FlixTrains mellem svenske byer og nye destinationer i Tyskland. I Frankrig testes muligheden for franske FlixTrains på udvalgte ruter.

Grønne tog i Sverige: FlixTrain bekræfter markedsindtræden i 2020

To år efter lanceringen i Tyskland planlægges de første internationale FlixTrains-afgange i Sverige. Fra første halvdel af 2020 vil grønne tog køre på ruterne Stockholm - Malmö og Stockholm - Gøteborg.

”- Vi ser en stor og voksende efterspørgsel på togtjenester i Sverige, og FlixTrain vil være markedets mest prisvenlige togalternativ, der ikke går på kompromis med kvalitet og komfort. Samtidig vil det bidrage væsentligt til overgangen til bæredygtig transport,” siger Peter Ahlgren, administrerende direktør for FlixBus Sverige.

FlixMobility er altid på udkig efter nye forretningsmuligheder, men der er er på nuværende tidspunkt ingen faste planer om FlixTrain i andre lande end Tyskland, Sverige og Frankrig. I Danmark er fokus på at udvikle det grønne fjernbus-produkt, så det bliver endnu mere attraktivt for de danske rejsende.

Første skridt i et nyligt liberaliseret marked: Offentlige tilsynsmyndigheder tester muligheden for franske FlixTrains

I foråret 2019 afslørede FlixTrain sine foreløbige planer for det franske togmarked. Den nationale tilsynsmyndighed, ARAFER, bad parter, der var interesseret i at komme ind på det snart liberaliserede togmarked, om at dele deres planer 18 måneder før driftens start.

Efter anmodning udfører ARAFER nu økonomiske analyser for udvalgte ruter. Jernbanemarkedet i Frankrig vil blive liberaliseret fra 2021 og fremover. FlixTrain vil evaluere mulighederne på det franske marked i 2020, når den officielle ansøgning forventes.

”- Denne liberalisering er en unik chance for os for at skabe et endnu bedre mobilitetstilbud til vores passagerer,” siger Yvan Lefranc-Morin, administrerende direktør for FlixBus Frankrig.

FlixTrain Tyskland: Nye destinationer fra december, ny rute fra foråret 2020

Ud over FlixTrains store internationale indryk går udvidelsen af de grønne togs hjemmebane - Tyskland - også stærkt. Efter at FlixTrain åbnede ruter mellem Berlin og Stuttgart (via Frankfurt) og Hamborg og Köln i 2018, blev grønne tog på Berlin - Köln tilføjet til netværket i 2019. Fra 15. december er der tilføjet syv nye byer (blandt andet Aachen, Leipzig, Halle (Saale) og Erfurt) til ruten Berlin - Köln eller Berlin - Stuttgart.

FlixTrain har annonceret at lancere en rute mellem Stuttgart og Hamborg i foråret 2020.

FlixTrain i samtaler med togproducenter

I Tyskland opererer FlixTrain i øjeblikket med lettere renoverede, tidligere Deutsche Bahn-vogne. Togene, der skal sikre fremtidig ekspansion i Tyskland og udlandet, vil være en kombination af yderligere fuldt genudstyrede vogne og splinternye tog.

Mobilitetsudbyderen er allerede i de indledende samtaler med en række togproducenter. FlixTrain sigter mod at have alle driftstog drevet af 100% vedvarende energi, ligesom alle nuværende tog i Tyskland.

Om FlixMobility

FlixMobility er en ung mobilitetsudbyder, der tilbyder nye rejsealternativer i form af bekvemme, overkommelige og miljøvenlige rejser via mærkerne FlixBus og FlixTrain. Takket være en unik forretningsmodel og innovativ teknologi har start-up’en hurtigt etableret Europas største fjernbusnetværk og lanceret de første grønne langdistancetog i 2018, såvel som et pilotprojekt for fuldt elektriske busser i Tyskland og Frankrig. Siden 2013 har FlixMobility ændret den måde, hvorpå over 100 millioner mennesker har rejst over hele Europa og skabt tusindvis af nye jobs inden for mobilitetsbranchen. I 2018 lancerede FlixMobility FlixBus USA for at bringe dette nye rejsealternativ til USA.

Fra steder i hele Europa og USA håndterer FlixTeam teknologiudvikling, netværksplanlægning, driftskontrol, marketing og salg, kvalitetsstyring og kontinuerlig produktudvidelse. Den daglige rutekørsel og den grønne FlixBus-flåde administreres af buspartnere fra regionale SMV'er, mens FlixTrain opererer i samarbejde med private togselskaber. Gennem disse partnerskaber kombineres innovation, iværksætterånd og et stærkt internationalt brand med oplevelsen og kvaliteten fra tradition. Den unikke kombination af teknologistart-up, e-handelsplatform og klassisk transportfirma har positioneret FlixMobility som førende over for store internationale virksomheder og permanent ændret det europæiske mobilitetslandskab. Flere virksomhedsnyheder og billeder kan findes i nyhedsrummet.