Selskabet bag FlixBus, FlixMobility, opgraderer grønne tog: FlixTrains kører nu på 100 % grøn elektricitet

FlixTrain

++ FlixTrains kører nu på 100% grøn elektricitet fra Greenpeace Energy;++ 1 år med e-busser i FlixBus-netværket: En vej mod endnu grønnere mobilitet++ Kompensering af emissioner på busturen og investering i et FN-certificeret klimaprojekt++ CEO André Schwämmlein: “Vi vil have kunderne til at vælge Flix, fordi vi er grønne”

Pressemeddelelse 24.04.19

FlixMobility skærper sin grønne profil. At være en af de grønneste transportformer er ikke nok for den unge mobilitetsvirksomhed. I lyset af den store trussel fra klimaændringerne vælger FlixMobility at skubbe grænserne for bæredygtig mobilitet.

Der er gået et år, siden virksomheden startede med at indføre el-fjernbusser i sit netværk, og fremadrettet vil også FlixTrains være drevet af grøn elektricitet fra Greenpeace Energy. Det ultimative mål er at overbevise endnu flere rejsende om at vælge disse muligheder fremfor mere forurenende transportmidler som fly og private biler.

“Af al CO2-udledning på verdensplan udgør transport intet mindre end 25%. Fly og biler, også selvom man er flere i bilerne, er de største forureningskilder. Vi hos FlixMobility føler et stort ansvar for at være en del af løsningen. Folk, som rejser med os, drager ikke kun fordel af et stort netværk, komfort og overkommelige priser, de bygger også en grøn fremtid med os,” siger Andre Schwämmlein, grundlægger & CEO FlixMobility.

FlixTrains kører nu på 100% grøn elektricitet fra Greenpeace Energy

Efter at have lanceret verdens første langdistance elbus i Tyskland og Frankrig, melder virksomheden nu, at deres fire tog i Tyskland er drevet af 100 procent grøn elektricitet fra Greenpeace Energy.

Konkurrerende togselskaber i Tyskland bruger elektricitet, som er delvist genereret af  kulkraftværker. I Danmark er elektrificeringen af jernbanenettet endnu undervejs. De to nye tog, som bliver tilføjet til netværket denne sommer, vil også køre på elektricitet fra Greenpeace Energy.

“At FlixTrain nu kører på grøn elektricitet fra Greenpeace Energy, gør os til det første og eneste tyske togselskab, som driver sine tog på udelukkende grøn energi. Men vi stopper ikke her: Vi sigter mod at blive grønnere hvert år, vi driver vores forretning. Fremadrettet vil vi sørge for, at vores fremtidige tog er lige så klimavenlige som vores nuværende. Efterhånden som vi udvider vores tognetværk, vil vi sørge for, at energien er lige så grøn som farven på vores tog,” siger André Schwämmlein.

Den grønne elektricitet, som Greenpeace Energy leverer, kommer udelukkende fra vind- og vandkraft.

”Sammen sætter vi nye standarder for grøn mobilitet – med en banebrydende andel af vindenergi, som er meget vigtig for den måde, vores fremtidige energiforsyning vil forme sig. Det er sådan, klimavenlige rejser virkelig fungerer,” siger Sönke Tangermann, Greenpeace Energy.

1 år med elbusser i FlixNetværket: Pioner inden for kollektiv elektrisk transport på den lange distance

Selvom FlixMobility har tilbudt en meget “grøn” service fra begyndelsen, har selskabet arbejdet på at øge bæredygtigheden af deres service i de seneste år. I april 2018 lancerede virksomheden verdens første el-fjernbusser i Frankrig på ruten mellem Paris og Amiens. Få måneder senere fulgte den første tyske el-fjernbus på ruten mellem Frankfurt og Mannheim, via Frankfurt lufthavn og Heidelberg.

Gennem de seneste 12 måneder i Frankrig og 6 måneder i Tyskland har FlixBus med succes bevist, at langdistance-busser er klar til at køre emissionsfrit, i hvert fald på kortere distancer, allerede nu. I Tyskland leverer Greenpeace Energy den grønneste energi, der findes, til elbussen.

I mellemtiden: Kompensation af CO2-emissioner

På vejen mod emissionsfri rejser, tilbyder FlixBus sine kunder at kompensere for CO2-emissioner på deres rejser. Ved at klikke i en boks under bookingprocessen, kan kunderne vælge at give et lille bidrag (typisk 1-3 procent af billetprisen) til klimaet.

Bidraget går til at kompensere for rejsen, men inkluderer også en lille donation, der kan investeres i andre emissionssparende projekter. I øjeblikket investeres bidragene i atmosfair’s FN-akkrediterede klimaprojekt ”Cleaner Stoves” om energieffektive ovne i Rwanda.

”Vi vil gerne tilskynde endnu flere kunder til at kompensere deres emissioner, og arbejder i øjeblikket på nye måder at øge procentdelen af kunder, som vælger at kompensere, ikke kun i Earth Week, som bliver markeret netop nu, men hele året rundt. Indtil emissionsfri rejser er muligt overalt, tilbyder Flix en af de allermest bæredygtige måder at transportere sig på generelt,” siger André Schwämmlein.

Om FlixMobility

FlixMobility er en ung mobilitetsudbyder, som tilbyder nye komfortable, prisvenlige og klimavenlige rejser under FlixBus og FlixTrain brands.

Takket være en nyskabende forretningsmodel og innovativ teknologi har startup-virksomheden etableret Europas største fjernbusnetværk på meget kort tid, og har integreret de første grønne langdistance-tog i 2018.

Globalt har den europæiske mobilitetsudbyder 350.000 daglige forbindelser til over 2000 destinationer i 29 lande.

FlixTeamet håndterer netværksplanlægning, kundeservice, kvalitetsstyring, marketing/salg, samt billetsalg, prissætning og forretningsudvikling, mens lokale buspartnere, ofte familiedrevne virksomheder, er ansvarlige for den daglige rutedrift af de grønne FlixBusser.

FlixBus har kørt indenrigs i Danmark siden foråret 2017

FlixBus kører til 48 stoppesteder i 42 byer i det danske netværk

Find flere virksomhedsnyheder og fotos i presserummet