Ny lov giver danske fjernbuspassagerer flere muligheder for grønne rejser

ny lov

En ny fjernbuslovgivning er i dag vedtaget af regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet. FlixBus hilser den nye lovgivning velkommen, da den åbner op for, at passagerer i endnu flere dele af Danmark får mulighed for at rejse rundt i landet på en miljøvenlig måde.

Pressemeddelelse 28.02.19

I Danmark begyndte FlixBus at køre indenlands i foråret 2017, og selskabet kører i dag til 46 stoppesteder i 39 byer over hele landet, også i danske yderområder som for eksempel Rudkøbing og Thisted.

Danskerne har taget godt imod fjernbussernes ydelser, og med den nye fjernbuslovgivning ser selskabet nu på at servicere passagerer fra endnu flere steder i Danmark.

Den nye lov, som i dag er vedtaget i Folketinget, vil nemlig give fjernbuspassagerer mulighed for at foretage rejser, som er minimum 75 km lange. De tidligere regler lød, at fjernbusserne skulle krydse grænser mellem to trafikselskabsgrænser eller mellem Fyn og Sjælland.

De nye regler lægger således op til, at passagererne kan bruge fjernbusserne på flere strækninger end hidtil.

-    Vi er glade for, at vi med den nye lovgivning kan give passagererne endnu bedre muligheder for at rejse grønt rundt i landet, og vi ansøger i dag Trafik-, Bolig-, og Byggestyrelsen om nye rutetilladelser til forbindelser i forskellige dele af landet, siger Lotte Rystedt, presseansvarlig ved FlixBus Danmark.

Transportformen vinder på miljøvenlighed

Fjernbus er en miljøvenlig måde at rejse på, og sammenligner man med andre transportformer står det klart, at det i Danmark er en af de allermest miljøvenlige transportformer.

På en tur mellem Viborg og København udleder en fjernbuspassager 7,46 kg. CO2, når turen foregår i en Euro6-godkendt bus, hvilket størstedelen af FlixBus’ flåde består af. Med et IC3-tog udleder passageren 10,63 kg., mens man udleder næsten dobbelt så meget i bil, som hvis man havde taget bussen (nemlig 14,64 kg. for bilpassagerer) En flyvetur på denne strækning udleder 27,80 kg. CO2 pr. person, altså over 3,5 gange så meget som med fjernbussen. Transportministeriets TEMA2015-model ligger bag disse beregninger. Se CO2-forbruget for flere strækninger i pdf (link nederst på siden)

-    Flere passagerer i fjernbusser og kollektiv transport vil være en miljømæssig gevinst, og den grønne udvikling vil vi gerne være med til at understøtte, siger Lotte Rystedt, som også henviser til, at passagerer kan tilkøbe CO2-kompensation til billetten. Dette tilbyder FlixBus som eneste fjernbusselskab i Europa.

I Frankrig og Tyskland kører FlixBus pilotforsøg med elektriske fjernbusser.

Grønne busser på danske hjul

Da FlixBus først trillede ind på et nationalt netværk i Danmark var det med en enkelt lokal buspartner, mens selskabet i dag har 20 danske samarbejdspartnere.

Buspartnerne står for den daglige drift af rutekørslen, herunder ansættelse af chauffører, mens FlixBus har ansvaret for blandt andet forretningsudvikling, ruteplanlægning, IT-systemer, marketing og salg.

-    I løbet af det seneste år har vi startet samarbejde med adskillige nye buspartnere. Vores partnere er lokaliseret i hele landet og spreder sig fra Brønderslev til Sønderborg og Nykøbing Falster, siger Lotte Rystedt.

FlixBus går ind i foråret med optimisme på den kollektive trafiks vegne.

-    Vi fortsætter med at se på mulighederne for at udvide og tilpasse rutenetværket i Danmark til gavn for passagerer i hele landet og for miljøet, som også vinder ved at flere kommer over i den kollektive transport, siger Lotte Rystedt.

FlixBus kører til 46 stoppesteder i 39 byer i hele Danmark

FlixBus har kørt indenlands i Danmark siden foråret 2017

Globalt har den europæiske mobilitetsudbyder 350.000 daglige forbindelser til over 2000 destinationer i 29 lande.

Kilde bag beregninger: Dansk PersonTransport

Tal for bus, tog og personbil er baseret på TEMA 2015