FAQ

Før rejsen:

       

Du finder alle tilgængelige busforbindelser i vores søgeformular i fjernbus-app'en og på www.flixbus.dk. Det aktuelle rutenetværk finder du på vores hjemmeside under busforbindelser.

Rejser I mange samme i en gruppe, kan I vælge at leje jeres helt egen bus hos FlixBus. Denne service omfatter chauffør, afhentning ved døren og kørsel efter jeres egen individuelle rute og køreplan. Bare gå til www.mieten.flixbus.de og indtast jeres rejsedata, så får I prisen oplyst med det samme og kan reservere rejsen helt gratis. Så er der kun tilbage at glæde sig til turen!

Rejser I mange samme i en gruppe, kan I vælge at leje jeres helt egen bus hos FlixBus. Denne service omfatter chauffør, afhentning ved døren og kørsel efter jeres egen individuelle rute og køreplan. Bare gå til www.mieten.flixbus.de og indtast jeres rejsedata, så får I prisen oplyst med det samme og kan reservere rejsen helt gratis. Så er der kun tilbage at glæde sig til turen!

       

Vores busforbindelser kan bookes ca. 4 til 6 uger før afrejsedagen via vores app og på vores internetside. Vi lægger mange kræfter i at udbygge vores rutenetværk og forbedre vores nuværende ruter. I den forbindelse lægger vi særligt vægt på tre ting: Punktlighed, attraktive afgangstider og optimale omstigningsforbindelser. Normalt sælger vi kun billetterne et par måneder i forvejen. På den måde kan vi reagere hurtigt i tilfælde af feedback eller behov for ændringer og forbedringer.

Vil du opdateres om nye ruter? Tilmeld dig vores nyhedsbrev, eller følg os på Facebook.

       

Det letteste er at lade vores app guide dig direkte hen til stoppestedet. Vælg din station og klik på pilen øverst til højre, så starter navigationen helt af sig selv. Du finder en liste over FlixBus-stoppestederne i vores app under fanen "stoppesteder" samt på vores stoppestedsoversigt. Her kan du klikke på din by, hvorefter du får vist samtlige stoppesteder samt et kort. På din bookingbekræftelse finder du ligeledes et kort over dine ankomst- og afgangsstoppesteder.

Herudover er stoppestederne som regel skiltet lokalt.

       

Det nemmeste er at booke billetten direkte via app'en på din smartphone. Din billet bliver gemt under "Mine Billetter", og du kan nøjes med at vise billetten på mobilen, når du stiger ombord i bussen. Desuden kan du altid være sikker på at få den billigste pris, hvis du booker via vores app eller vores hjemmeside.  I app'en finder du desuden løbende diverse kampagnetilbud. Bookingbekræftelsen modtager du helt enkelt per e-mail (husk også at kigge i din spam-mappe).

Du kan desuden booke dine busrejser telefonisk hos kundeservice (+45 32 72 93 86*), på et af vores salgssteder / rejsebureauer, eller direkte hos chaufføren i bussen. Vær opmærksom på, at du i bussen betaler den normale billetpris (voksne og børn), og at du kun kan købe en billet, hvis der stadig er ledige pladser tilbage. Tilbuds- og kampagnepriser samt grupperabat kan desværre ikke gives i bussen. Kvitteringen for kontant betaling på bussen gælder samtidig som billet/bookingbekræftelse.

       

Dine betalingsmuligheder afhænger af, hvor du reserverer:

Onlinereservation: debetnota, betaling med kreditkort (VISA/MasterCard/Amex), PayPal, straksoverførsel, Carte Bleue og iDeal.
Hos buschaufføren: kontant betaling med udstedelse af en kvittering. Kvitteringen gælder samtidig som billet/bookingbekræftelse. Advarsel: Buschaufføren kan kun udstede billetter til normalprisen. Tilbuds- og kampagnepriser gælder kun online eller i vores salgssteder/rejsebureauer. Det er endnu ikke muligt at betale med kort om bord.
I salgssteder/rejsebureauer: alle de betalingsmidler, der er mulige på stedet, dog altid kontant betaling.

Per telefon: Kreditkort (Mastercard/Visa/Amex), samt på regning for kunder bosiddende i Tyskland.

Vær opmærksom på, at visse betalingsmuligheder medfører betalingsgebyrer, som opkræves af tredjemandsudbydere. Der foreligger dog altid også en betalingsmulighed uden betalingsgebyrer. Du kan se gebyrerne, mens du foretager bookingen.

       

Dit tilgodebevis (f.eks. gavekort eller værdikupon ifm. annullering) kan du helt enkelt indløse online, uanset om du booker via app'en eller vores website. Du kan også indløse dit tilgodebevis når du booker telefonisk eller via vores salgssteder / rejsebureauer. Når du har føjet den ønskede rejse til indkøbskurven, får du mulighed for at indtaste din tilgodebevis-kode. Vær venligst opmærksom på at du kun kan indløse ét tilgodebevis per booking. En kontant udbetaling af tilgodebeviset er ikke muligt.

De eneste gavekort, som ikke kan forlænges, er dem, som er købt i vores Fan Shop. Gavekortskoder, som udstedes i forbindelse med ombooking eller annullering, har en gyldighed på 1 år.

       

Hvis du oplever problemer i forbindelse med din reservation, skyldes det som oftest den internetbrowser, du bruger. Du har følgende muligheder for at afhjælpe problemet:

Brug en anden browser.
Tøm din cache, slet dine cookies, og prøv igen efter genstart af browseren.
Opdater din browser. Vi følger meget høje sikkerhedsstandarder, og vores webside er optimeret til de nye browserversioner. Se følgende link for de aktuelle browserversioner: Firefox / Google Chrome / Internet Explorer

Har du ikke modtaget nogen bekræftelses-e-mail? Tjek først, om e-mailen eventuelt ligger i din indbakkes spam-mappe.

Hvis dette ikke løser dit problem, bedes du kontakte os på +45 32 72 93 86*. Vi hjælper dig gerne videre.

       

Du finder en liste over vores salgssteder på vores oversigt over rejsebureauer. Her indtaster du din by eller dit postnummer, hvorefter du får vist rejsebureauerne i nærheden af dig.

       

Ja, på vores hjemmeside under "Ændring/annullering af reservation" eller i vores salgssteder/rejsebureauer kan du foretage følgende ændringer helt frem til 15 minutter før afrejsetidspunktet:

Ændring af telefonnummeret: gratis. Herefter modtager du en reservationsbekræftelse med et nyt reservationsnummer.

Ændring af passagerens navn: gratis, undtaget er dog: Hvis rejsen på tidspunktet for ændringen er dyrere end den oprindeligt reserverede rejse, skal merprisen betales. Herefter modtager du en reservationsbekræftelse med et nyt reservationsnummer.

Annullering & ny booking: 
Hvis du ønsker at ombooke en rejse, er fremgangsmåden som beskrevet nedenfor:

  • Kontrollér, om der stadig er ledige pladser på den ønskede nye forbindelse.
  • Annuller din rejse, og vælg at modtage en værdikupon.
  • Book nu en ny rejse, og brug den udstedte voucher til formålet. Du modtager en ny bookingbekræftelse med et nyt bookingnummer. Hvis prisen for den nye booking overstiger værdien af din voucher, skal du betale differencen.

Vær opmærksom på, at der opkræves et annulleringsgebyr på 10 kr. pr. passager og rejse for hver annullering.
Du kan se gebyret, mens du foretager annulleringen.

       

Ja, på vores hjemmeside under "Ændring/annullering af reservation" eller i vores salgssteder/rejsebureauer kan du gratis ændre i passagerens navn helt frem til 15 minutter før afrejsetidspunktet. Hvis rejsen på tidspunktet for ændringen er dyrere end den oprindeligt reserverede rejse, skal merprisen dog betales. Herefter modtager du en reservationsbekræftelse med et nyt reservationsnummer.

       

Der er generelt frit pladsvalg i vores busser. Du kan derfor ikke reservere en siddeplads. Ønsker du en bestemt siddeplads i bussen? Vi anbefaler dig at komme i god tid – dog senest 15 minutter før afgang. Hvis det ikke lykkes dig at få den ønskede plads, kan du jo spørge den anden passager, om han/hun vil bytte. Handicappede personer og passagerer, der rejser med børn, har naturligvis forrang i forbindelse med valget af siddeplads.

       

Børn rejser til nedsat pris. OBS: I nogle tilfælde er tilbudsprisen lavere end den nedsatte pris. Hvis det er tilfældet, får du automatisk vist tilbudsprisen. På den måde reserverer du altid til den billigste pris. Det er kun muligt at reservere for børn under 10 år sammen med en voksen. En efterfølgende enkeltvis reservation er ikke mulig.

Børn fra 0 til og med 3 år skal under transporten sidde i en autostol beregnet til babyer eller småbørn. Barnets ledsager (mindst 18 år gammel) fastgør autostolen – som selv skal medbringes – ved hjælp af bussens topunktssele. Barnevogne transporteres som specialbagage (maks. én barnevogn pr. passager). Det er gratis at medbringe barnevogne. Hvis du vil medbringe en barnevogn, skal du registrere den telefonisk hos os efter reservationen – dette kan dog tidligst ske 48 timer inden afrejse: +45 32 72 93 86*. Det er kun muligt at medbringe sammenklappelige barnevogne. Det er ikke muligt at medbringe barnevogne, der ikke kan klappes sammen.
Børn under 10 år skal rejse sammen med en voksen (mindst 18 år gammel).
Børn mellem 10 og 15 år må rejse uden ledsager, hvis en forælder under reservationen skriftligt har bekræftet, at den mindreårige er i stand til at rejse alene uden opsyn. MeinFernbus FlixBus og partnere overtager udtrykkeligt ingen opsynspligt med den/de mindreårige rejsende. Børn, der rejser alene, har forrang i forbindelse med valget af siddeplads. OBS: Det er ikke muligt at reservere internationale rejser eller omstigningsforbindelser for børn, der rejser alene.
Unge over 15 år må rejse alene uden ledsager og betaler fuld pris/tilbudspris.

       

Her kan du finde oplysninger om transportmuligheder for rejsegæster med handikap og reduceret mobilitet.  For at vi kan kontrollere transportmulighederne, beder vi alle rejsegæster, som skal rejse med kørestol, om at kontakte kundeservice tidligst 2 uger og senest 7 dage, før bookingen foretages.  For alle andre, der trods handikap eller reduceret mobilitet godt kan benytte et almindeligt sæde, forkortes denne frist til 36 timer før afgang.

Kan jeg trods min reducerede mobilitet til enhver tid benytte hele linjenettet?

Generelt transporterer vi alle personer - uafhængigt af handikap eller reduceret mobilitet.  Men undertiden er ikke alle forudsætninger opfyldt for at kunne transportere alle rejsegæster til hver en tid og på alle linjer.  Det afhænger for det første af, hvordan de busser, der indsættes, er opbygget, og for det andet er stoppestederne ikke altid uden barrierer.  Flixbus råder for nuværende kun over et mindre antal barrierefri busser, som kan indsættes fleksibelt på flere forskellige linjer.  De enkelte ejere af stoppestederne er ansvarlige for stoppestederne.
Hvis din mobilitet er reduceret, og du kan stige ind i bussen selv eller med hjælp fra en ledsager, kan vi allerede nu transportere dig på alle linjer.  
Hvis du anvender kørestol, men du kan rejse dig og selv komme ind i bussen, kan du ligeledes køre med os på alle linjer.
Hvis du også i bussen skal benytte din kørestol, kan vi af de nævnte grunde for nuværende kun transportere dig efter grundig, forudgående kontrol og kun på visse strækninger.    

Hvordan og hvor kan jeg booke min rejse?  

Hvis du skal benytte din kørestol på hele rejsen, beder vi dig kontakte vores kundeservice (+45 32 72 93 86*) tidligst 2 uger og senest 7 dage før rejsen for at kontrollere transportmuligheden.  Hvis alle nødvendige betingelser opfyldes, kan vores kundeservice booke rejsen pr. telefon for dig og din ledsager mandag til fredag mellem 9 og 18.
Hvis du trods din tilstand er i stand til at sidde på et almindeligt sæde i bussen, skal du selv booke din billet og uden at være begrænset af en forudbookingfrist.  Medtages gangstativ, kørestol eller ortopædiske hjælpemidler i bagagerummet eller ledsagere og førerhunde, skal dette meddeles indtil 36 timer før afgang.

Hvad koster det at medbringe en ledsager eller en førerhund?

Hvis du kan fremvise dokumentation for nødvendigheden af at have konstant ledsagelse, transporteres såvel ledsager som førerhund gratis.  Der bookes desuden en selvstændig plads til din førerhund.
Ved rejsens påbegyndelse står du inde for den gratis rejse for ledsageren ved at fremvise dokumentation for nødvendigheden af konstant ledsagelse.  Dertil fremviser du ved rejsens begyndelse det relevante dokument, som beviser nødvendigheden af konstant ledsagelse, f.eks. 

  • I Tyskland er det kortet for svært handikappede eller en lægeattest 
  • i Frankrig er det Carte D'Invalidité (Besoin d'Accompagnement)
  • I Italien er det  Atteste, udstedt af de lokale sundhedsmyndigheder (ASL) eller "Statslig anstalt for social forsorg" (INPS)

For din førerhund gælder det samme.
  Derudover har du brug for dokumentation for, at din hund har bestået en anerkendt træning til at blive ledsager- eller førerhund.

Hvilke krav skal min kørestol opfylde, for at jeg kan tage den med i kabinen?

Kørestole kan kun transporteres i kabinen i vores fjernbusser, hvis de opfylder DIN EN 12183 eller DIN EN 12184 som sæde og er udstyret med rygstøtte i henhold til DIN 75078-2.  Derudover gælder følgende maksimale mål: maks.  bredde 80 cm x længde 120 cm/250 kg samlet vægt.
Hvis det ved check-in i bussen konstateres, at din kørestol trods forudgående skriftlig garanti ikke opfylder kravene, kan den ikke tages med, og kravet om transport annulleres uden kompensation.

Er stoppestederne, der køres til, uden barrierer?  

Ligesom det tager noget tid at ombygge vores busflåde, tager det også tid at ombygge stoppestederne, så de bliver uden barrierer, så heller ikke her kan vi endnu tilbyde et altomfattende net. Da stoppestederne ikke drives af os, har vi for nuværende ingen tilstrækkelige oplysninger om infrastrukturen.  Vi anbefaler derfor, at du før din rejse forhører dig om stoppestedets aktuelle stand hos den lokale stoppestedsejer.

Hvor og hvordan modtager jeg hjælp?

For at kunne gøre din rejse så behagelig som muligt, anbefaler vi dig at rejse med en ledsageperson, som kan yde dig den nødvendige hjælp hvis det bliver nødvendigt. Vi beder dig om at sætte dig i forbindelse med os i god tid, så vi kan gennemgå detaljerne i din rejse med dig. Derfor er det nødvendigt, at du oplyser os om dine behov (hjælp til ind- og udstigning; påpegning af nedsat mobilitet ; etc.) senest 36 timer inden den planmæssig afgang.

       

Vi tilbyder to forskellige løsninger, der begge får dig og din gruppe billigt frem til destinationen:

Hvis I ønsker at rejse efter jeres egne planer, kan I leje jeres helt egen bus inklusive chauffør på www.mieten.flixbus.de. Her er det jer, der bestemmer. I kan blive afhentet ved døren og blive kørt direkte til destinationen, ligesom I efter ønske kan blive kørt rundt i området omkring destinationen efter ankomst. I får vist prisen med det samme, hvilket gør det nemt at booke jeres grupperejse. Herudover nyder I fuld fleksibilitet og komfort. Og skulle jeres planer ændre sig, kan I gratis aflyse turen op til 14 dage inden afrejsedatoen.

Herudover tilbyder vi en billig gruppepris for grupper fra 3 til 40 personer på vores normale ruter. Er der nok ledige pladser, kan du booke gruppebilletten direkte under "Booking". Dette forudsætter, at rejsen reserveres mindst én dag i forvejen. Hvis der findes en lavere tilbudspris end gruppeprisen, får du automatisk vist tilbudsprisen. På den måde får du altid den billigste pris. 

Ønsker du at rejse til en destination, som ikke er en del af vores normale rutenetværk, har du mulighed for at leje din egen bus. Dette giver dig fuld fleksibilitet kombineret med et højt komfortniveau og en bæredygtig rejseform.

       

Husk at medbringe alle nødvendige dokumenter til rejser til udlandet, og sørg for kun at medbringe toldfri varer. For at sikre en hurtig toldbehandling bedes du undlade at låse din bagage og mærke den med navn og adresse for at undgå forvekslinger.

Bemærk venligst gældende pas-, visa-, valuta- og sundhedsforskrifter. Informationer om disse forskrifter kan indhentes hos udenrigsministeriet eller hos forbundspolitiet (http://www.bundespolizei.de eller per telefon: 0800 6 888000).

Bemærk herudover gældende toldforskrifter. For spørgsmål vedrørende Tysklands toldbestemmelser beder vi dig kontakte toldforvaltningens centrale informationsafdeling (info.privat@zoll.de, eller i tilfælde af erhvervsmæssige anliggender: info.gewerblich@zoll.de). Spørgsmål om told kan kun besvares på tysk og engelsk.

       
Kan jeg få rabat på rejser inden for Danmark?

Studerende, børn og pensionister kan få billetter til en billigere pris, når de rejser inden for Danmark. Du bør være opmærksom på, at hvis du vælger at booke og rejse på en sådan billet til rabatpris, skal du fremvise gyldigt ID, når du stiger på bussen.

Studerende: Studierabatten gælder for studerende med gyldigt studiekort. Vi accepterer følgende former for ID:

  • Gyldigt studiekort med billede og udløbsdato
  • Gyldigt studiekort med billede samt indskrivningsbevis udstedt inden for de seneste 12 måneder
  • Gyldigt ungdomskort (udstedt af Trafikselskabet NT, Midttrafik, Fynbus, Sydtrafik, DSB eller Movia)
  • Gyldigt ISIC-studiekort

Pensionister: Pensionistrabatten gælder for personer over 64 år samt personer, der får udbetalt pension i henhold til den danske lov om social pension. Vi accepterer følgende former for ID:

  • Gyldigt ID, der viser en alder over 64 år som fx sundhedskort, kørekort eller pas

Børn: Børnerabatten omfatter to kategorier: a) børn under 12 år og b) børn under 16 år. I tvivlstilfælde skal børn fremvise gyldigt ID, der bekræfter deres alder. Vi accepterer følgende former for ID:

  • Dansk (gult) eller international (blåt) sundhedskort
  • Pas

Du bør være opmærksom på, at billetter, der er bestilt med børne-, studie- eller pensionistrabat, kun gælder med ovennævnte ID. Hvis den påkrævede ID ikke kan fremvises til chaufføren, er din rabatbillet ikke gyldig, og du bliver nødt til at købe en ny, almindelig billet for at stige ombord på bussen.

Danske værnepligtige kan rejse gratis ved at fremvise den relevante dokumentation og bevis på aktiv værnepligt. En pladsreservation er nødvendig, og reservationen skal udføres via service@flixbus.dk.

       

Du indløser din LIDL-værdikuponkode under www.flixbus.dk. OBS: Den er kun gyldig til én rejse. Værdikuponens gyldighed er begrænset. Se din kvittering for at finde værdikuponens gyldighed. Du kan kun indløse én værdikupon pr. person pr. rejse. Derudover er det kun muligt at købe og indløse et begrænset antal værdikuponer pr. person. Efter at værdikuponen er blevet indløst, kan billetten ikke annulleres. Du er velkommen til at give din værdikupon videre. Videresalg er dog forbudt.
Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at skrive en e-mail til lidl@flixbus.de eller ringe til +45 32 72 93 86*.

       
Jeg vil gerne oprette en FlixBus kundekonto, hvordan gør jeg det?

Du har to valgmuligheder: Enten registrerer du dig helt enkelt på vores tilmeldingsside eller i løbet af din reservation.

På tilmeldingssiden indlæser du din e-mailadresse og modtager derefter en e-mail med et til link til verificering - dette kan somme tider vare nogle minutter. Her indlæser du dit navn og dit password og så er din FlixBus kundekonto aktiveret korrekt.

Hvis du vil oprette din konto i løbet af din reservation, skal du bare sætte et flueben i det tilsvarende felt på betalingssiden. Ved afslutning af reservationen fremsendes automatisk en e-mail til verificering til den e-mail-adresse, du har oplyst ved reservationen.

I øvrigt kan du også efter din registrering knytte din facebookprofil til din FlixBus kundekonto via e-mail.

       
Jeg vil gerne logge mig ind med facebook, hvordan gør jeg det?

På tilmeldingssiden eller på siden med passagerdata kan du også ”Forbinde med facebook” og dermed acceptere at åbne et nyt vindue. Forudsætninger: Du er logget ind med din facebook-profil. Herefter er du registreret korrekt og får også en bekræftelsesmail. Det er alt der kræves.

Naturligvis poster vi ikke noget på din facebook tidslinje.

   
Jeg vil gerne logge mig ind i app’en. Hvorfor lykkes det ikke?

Vi arbejder netop med, at du også kan logge dig ind i vores FlixBus-app.

Indtil det er på plads henviser vi dig til at bruge muligheden for at tilføje din billet i app’en pr. QR Code Scan, og gemme dine betalingsdata der.

   
Jeg har glemt mit password til FlixBus kundekonto / jeg kan ikke logge ind

For at du hurtigt kan gå ind på dine data på trods af dit glemte password kan du nulstille dit password.

   
Min konto er endnu ikke valideret, men jeg kan ikke længere finde bekræftelsesmailen?

Hvis din konto endnu ikke er valideret, eller du ikke har modtaget bekræftelsesmailen, kan du få e-mailen her igen.

   
Hvad skal jeg vide om FlixBus kundekontoen?

Super praktisk er muligheden for at gemme dine betalingsmetoder i kundekontoen! Dermed sker din reservation hos os endnu hurtigere, fordi du ikke skal indlæse det hele igen.

Når du er logget ind, kan du acceptere at gemme dine betalingsdata med et flueben. I din kundekonto finder du under ”Mine reservationer” alle billetter, som du har gennemført efter bekræftelse af registrering med din e-mail-adresse.

Du kan naturligvis også gennemføre reservationer for andre - familie eller venner - via din kundekonto, sørg for at de rigtige passagernavne indlæses.

Dine personlige data og dine betalingsdata er naturligvis sikret hos os - vi videregiver ingen data. Læs mere om dette i vore databeskyttelsesretningslinjer.

   

Du kan købe gavekort online i vores Fanshop. Du vælger her mellem forskellige beløb. Se fanshoppen for flere oplysninger om gavekortene.

I bussen:

   

For at kunne komme med bussen skal du medbringe din reservationsbekræftelse i udskrevet eller elektronisk form (som PDF-fil eller QR-kode på din smartphone). Det nemmeste er at vise din billet direkte i fjernbus-app'en. Husk at medbringe alle nødvendige rejsedokumenter i forbindelse med rejser til udlandet, og sørg for at have dem  på dig under hele rejsen.

Når bookingen er afsluttet, modtager du din reservationsbekræftelse per e-mail (tjek eventuelt din spam-mappe). Bekræftelsen kan også skrives ud. Ved køb af billet hos chaufføren gælder kvitteringen som billet/bookingbekræftelse.

   

Du kan gratis medbringe ét stykke håndbagage og ét styk almindelig bagage. Du bedes mærke din bagage med navn og adresse for at undgå forvekslinger.

Håndbagagen begrænser sig til ét stykke med en maksimal størrelse på 42 x 30 x 18 cm og en maksimal vægt på 7 kg. Alle værdigenstande skal transporteres i håndbagagen.
Bagagen til kuffertrummet begrænser sig til ét styk med en maksimal størrelse på 80 x 50 x 30 cm. Der accepteres mindre afvigelser i størrelsen, hvis rejsebagagens samlede mål ikke overstiger 160 cm, når højde, bredde og længde lægges sammen. Du kan højst medbringe 20 kg gratis bagage pr. person.
Ekstrabagage: Hvis der er plads, kan du medbringe endnu et ekstra stykke bagage. Det må ikke overstige dimensionerne for bagage og må ikke veje mere end 20 kg. Det ekstra bagagestykke koster 2€ og skal enten (såfremt det er muligt på rejsen) bestilles sammen med reservationen, eller telefonisk registreres og bekræftes af vores kundeservice efter endt booking, dog tidligst 48 timer inden afgangstidspunktet: +45 32 72 93 86*. Der er generelt ikke mulighed for at medtage mere end et styk bagage.
Specialbagage: Du skal betale et gebyr på 9€ for bagage, der overskrider målene. Bagagen må ikke overskride omkredsen på 240 cm (højde i cm + bredde i cm + dybde i cm) og en vægt på 30kg. Desuden skal specialbagage (såfremt det er muligt på rejsen) enten anmeldes i forbindelse med bestillingen eller telefonisk registreres og bekræftes af vores kundeservice efter endt booking, dog tidligst 48 timer inden bussens afgangstidspunkt: +45 32 72 93 86*. Hver passager må kun medbringe ét stykke specialbagage. Der kan dog ikke gøres krav på dette. Specialbagage omfatter bl.a. ski og musikinstrumenter (vi anbefaler, at de transporteres i en hård kuffert). Der gælder særlige regler i forbindelse med cykler og ortopædiske hjælpemidler. Nogle genstande er udelukket fra transport.

Se vores Almindelige salgsbetingelser for yderligere oplysninger om vores bagageregler og de udelukkede genstande.

   

Vi anbefaler at tilføje ekstra- og specialbagage allerede ved bestillingen. I det tilfælde, at du efterfølgende ønsker at tilføje bagage til din bestilte rejse, har du to muligheder:

1) Indtil 15 minutter før afgang kan du på vores internetside "Ændring / annullering af booking" eller på vore salgssteder / rejsebureauer annullere din rejse og derefter bestille på ny inklusive din ønskede bagage. Fremgangsmåden er beskrevet i vores FAQ under "Kan jeg selv ændre, ombooke eller annullere min booking?".

2) Alternativt kan du tilmelde ekstra- eller specialbagage til din bestilte rejse telefonisk hos vores kundeservice. I så fald er transporten afhængig af ledig kapacitet i bussen. Betalingen skal ske til chaufføren.

   

I mange af vores busser er der mulighed for at medbringe cykler i standardstørrelse og uden tilbygninger (maks. 25 kg). Du registrerer disse under reservationen, og de koster 69dk pr. styk. Du angiver ud over antallet af passagerer også antallet af cykler, som du ønsker at medbringe. Det er ikke muligt at medbringe cykler i vinterperioden (cirka indtil den 28.2.2015).

Hvis du ikke har mulighed for at registrere en cykel til din rejse, kan du eventuelt medbringe din cykel i en cykeltransporttaske. I dette tilfælde vil den blive behandlet som specialbagage, som skal forhåndsregistreres telefonisk hos kundeservice (se bestemmelserne for specialbagage).

Kontakt vores kundeservice, hvis du har spørgsmål til transporten af elcykler: +45 32 72 93 86*.

   

Du kan medbringe musikinstrumenter, som overholder håndbagagemålene (42 x 30 x 18 cm, maks. 7 kg), gratis i stedet for din håndbagage i kabinen. Hvis du har håndbagage med, kan du vælge enten at medbringe din håndbagage eller dit musikinstrument i kabinen.

Musikinstrumenter, der overstiger håndbagagemålene (42 x 30 x 18 cm, maks. 7 kg), anses som specialbagage og skal transporteres i bagagerummet i en passende indpakning (instrumentkuffert). Vi anbefaler, at de transporteres i en hård kuffert. I dette tilfælde koster transporten 69dk og skal telefonisk registreres hos og bekræftes af kundeservice efter reservationen, dog tidligst 48 timer inden afgangstidspunktet for bussen: +45 32 72 93 86*.

Musikinstrumenter samt kufferter hertil, som overstiger 135 x 48 x 35 cm, kan ikke medbringes (f.eks. kontrabasser).

   

Det er af sikkerhedsmæssige årsager ikke tilladt at medbringe husdyr i vores busser. Undtaget er dog blindefører- og ledsagehunde, når disse ledsager en handicappet passager, og dette er bekræftet i handicapkortet, i speciallægeerklæringen eller et certifikat. Disse kan gratis medbringes, skal dog registreres telefonisk senest 36 timer før afgangstidspunktet. +45 32 72 93 86*.

   

Vores busser indgår i en rutetrafik og skal overholde de angivne køreplaner. Derfor kan buschaufføren ikke vente på forsinkede passagerer. Du bedes derfor påregne tilstrækkeligt med ankomsttid til holdestedet og være ved holdestedet mindst 15 minutter før bussens afgangstidspunkt.

   

Det er desværre ikke muligt at ændre i på- og afstigning i forhold til din reserverede rejse. Dette gælder også for flere holdesteder i samme by. Du kan dog selv ændre din rejse på vores webside og dermed stige på og af ved de ønskede holdesteder.

OBS: På nogle ruter (under 50 km eller under én times kørsel) gælder der et betjeningsforbud, hvilket betyder, at vi ikke må sælge billetter. Det betyder også, at det ikke er tilladt at stige på og af, og at det ikke er muligt at reservere forbindelserne. Du bedes respektere dette.

   

Vores busser er udstyret med klimaanlæg, toilet, læselamper og komfortable sæder. Derudover tilbyder vi gratis Wi-Fi, og i mange af vores busser er der også stikdåser og et mediecenter med film og musik.

OBS: Vores WLAN kører stadig på testbasis. Det kan derfor forekomme, at du på rejsen oplever netværksfejl, eller at der ikke kan tilbydes samtidig internetadgang til alle passagerer. I sjældne tilfælde er der ikke adgang til det gratis WLAN og stikdåser. Dette gælder eksempelvis, hvis der køres med erstatningsbusser, eller hvis vi sælger billetter som salgspartner. Dette er navnlig tilfældet for følgende partnerselskaber: Autobus Oberbayern GmbH, Allgäu Airport Express GmbH, Bohr Omnibus GmbH, Dr. Richard Linien GmbH & Co KG og Publicexpress GmbH.

   

På nogle af vores ruter er der indlagt pauser i køreplanen. Herved sikres overholdelsen af køre- og hviletidsbestemmelserne. Vi har dog et overordnet ønske om at bringe dig hurtigst muligt frem til din destination, og vi holder derfor ikke andre pauser. Toilettet om bord og billige snacks og drikkevarer gør det muligt at tilbagelægge selv lange rejser uden pause.

Det er ikke tilladt at ryge i vores busser. Dette gælder også e-cigaretter. Du har dog mulighed for at stige ud og ryge ved de planlagte holdesteder og under de planlagte pauser. Du bedes dog aftale dette med din buschauffør, og du må ikke gå for langt væk fra bussen under pausen. Du skulle jo nødig blive efterladt på stedet! Spørg din buschauffør, hvor lang en pause der bliver holdt på holdestedet.

   

I fjernbussen gælder – på samme måde som i personbilen – en pligt til at bære sikkerhedssele. Alle pladser er udstyret med en sikkerhedssele, som du skal bære under din rejse.

Bagage, ekstrabagage og specialbagage transporteres i bagagerummet. Din chauffør sørger for at læsse bagagen korrekt. Placer din håndbagage i rummene over dit sæde eller under sædet foran dig.

Din sikkerhed har højeste prioritet hos os. Alle vores busser og elektronisk udstyr er TÜV-godkendt og undergår en regelmæssig vedligeholdelse. Chaufførerne er specielt uddannede til persontransport og deltager regelmæssigt i kurser. De skal altid og præcist overholde de lovmæssigt gældende køre- og hviletider. Det betyder, at der eventuelt er to chauffører med, eller at der er indlagt pauser på din rejse. I tilfælde af forsinkelser kan der i undtagelsestilfælde blive indlagt uforudsete korte ophold. Vi håber på din forståelse.
 

Efter rejsen:

   

Hvis du har glemt noget i bussen, skal du udfylde vores Formular for glemte sager eller kontakte vores kundeservice, hvis der er tale om en hastesag: +45 32 72 93 86*.

Fandt du ikke svaret på dit spørgsmål?

Udfyld vores kontaktformular og del dit anliggende med os. Vi hjælper dig gerne personligt videre! Du kan få fat i os døgnet rundt, alle ugens dage, via vores servicehotline: +45 32 72 93 86.

*Lokale opkald fra det tyske fastnet. Priser kan variere for opkald fra mobiltelefoner.