Hvis du oplever problemer i forbindelse med brug af denne webside, bedes du ringe til os på +45 32 72 93 86 eller se nærmere oplysninger i FlixBus Google Assistant App.

§§ geoTextTitle §§

§§ geoLinkText §§

Information til passagerer med nedsat mobilitet

Det skal være muligt for så mange mennesker som muligt at rejse med bussen. Derfor gør vi vores bedste for at gøre vores busser så behagelige og tilgængelige som muligt for mennesker med nedsat mobilitet. Uanset om du rejser med kørestol, er afhængig af en førerhund eller er gravid, kan vi tilpasse os det. Nedenfor kan du finde nogle nyttige informationer. 

Adgang til bussen med kørestol

Busrejser med kørestol

Kørestolsbrugere er velkomne på vores busser!

Hvilke betingelser gælder?

Ved busrejser med kørestolen i bagagerummet:

Hvis du er begrænset i din mobilitet og er i stand til at stige af og på alene eller ved hjælp af en ledsager, kan du rejse med alle FlixBus-linjer. Din kørestol skal være sammenklappelig, så chaufføren kan lægge den i bussens bagagerum.

Ved busrejser med kørestolen inde i bussen:

Hvis du ønsker at rejse i din kørestol, skal du forud for turen høre hos kundeservice, om det er muligt at rejse med kørestol på din ønskede busforbindelse. FlixBus tilbyder i øjeblikket denne mulighed på et begrænset antal busforbindelser. Dette afhænger af den anvendte bus og tilgængelighed ved stoppesteder.

Kørestole, der medtages inde i bussen, skal opfylde følgende kriterier:

  • Kørestole godkendt til passagersæder i overensstemmelse med standarderne DIN EN 12183 eller DIN EN 12184.
  • Kørestole skal have et bespændingsøje i henhold til DIN 75078-2.
  • De maksimale mål er: Bredde maks. 70 cm x længde maks. 120 cm, med en samlet vægt på 300 kg.


Bemærk venligst, at vi ikke kan gøre undtagelser fra disse betingelser. Buschauffører har tilladelse til at afvise passagerer, der bruger kørestole, som ikke overholder disse regler. 

Billetbestilling til rejse med kørestol

Transport af en sammenklappelig kørestol, ganghjælpemidler og andre hjælpemidler er gratis. Disse hjælpemidler opbevares i bagagerummet.

For at sikre, at der er mulighed for transport af disse hjælpemidler med bussen, beder vi dig om at oplyse de nøjagtige mål af kørestolen eller andre ganghjælpemidler til vores kundeservice, inden du booker:

Vi undersøger gerne tilgængeligheden for dig. 

Vær lidt tidligere ved busstoppestedet på rejsedagen og informer buschaufføren om det, hvis du har brug for hjælp. 

Adgang til bussen med en ledsager

Rejser med handicapledsager

Visse personer med nedsat mobilitet eller med et handicap vil uundgåeligt skulle rejse med en ledsager. Det har vi fuld forståelse for, og derfor kører din ledsager gratis.

Dokumenter, der skal medbringes 

Du skal vise buschaufføren et dokument, der bekræfter, at du er helt afhængig af en ledsager på grund af nedsat mobilitet eller handicap.

Følgende dokumenter skal fremvises:

  • I Holland: Et gyldigt ledsagerkort til offentlig transport (OV-Begeleiderskaart)
  • I Tyskland: Handicapkort eller lægeerklæring.
  • I Frankrig: Handicapkort med tilføjelsen "har behov for ledsagelse".
  • I Italien: Certifikat udstedt af den lokale sundhedsmyndighed (ASL) eller af statslig socialsikring (INPS).
  • For alle andre lande: Kontakt vores kundeservice for mere information. 

Billetbestilling til rejse med en ledsager

Trin 1: Kontakt vores kundeservice direkte for at booke en tur med en ledsager:

  • Hvornår? Mindst 36 timer før afgang og inden for vores åbningstider
  • Hvordan? Du kan oplyse om din forespørgsel på telefon +45 32 72 93 86 eller via vores kontaktformular på hjemmesiden www.flixbus.dk. Vælg emnet "Handicappede passagerer". 
  • Åbningstider: Kundeservice er der altid for dig. Åbningstiderne for den danske telefon er kl. 06.00 -20.00 hver dag. I tidsrummet herudover bliver der svaret på engelsk.  

 
Trin 2: Vis dokumentet på rejsedagen for at bekræfte, at du er helt afhængig af en ledsager (se forklaring ovenfor).
 
Vær lidt tidligere ved busstoppestedet på rejsedagen og informer buschaufføren om, at du har brug for hjælp. 

Adgang til bussen med en førerhund

Adgang til bussen med en førerhund

Naturligvis er din førerhund eller ledsagerhund velkommen ombord på vores FlixBus. Vi tilbyder:

  • Gratis adgang til din førerhund.

    ​​​​
  • Et separat sæde bliver reserveret til din førerhund. 

OBS: Adgang for dyr i busserne er begrænset til hunde, som tilhører personer med handicap eller nedsat mobilitet. Selvom vi kan lide dyr, kan vi desværre ikke fragte andre dyr end førerhunde og ledsagerhunde i vores busser.

Dokumenter, der skal medbringes 

Du skal fremlægge bevis for, at din hund har gennemført en anerkendt træning som førerhund.

Billetbestilling til rejser med førerhunde

Trin 1: Kontakt vores kundeservice direkte for at booke en tur med en førerhund:

  • Hvornår? Mindst 36 timer før afgang og inden for vores åbningstider
  • Hvordan? Du kan oplyse om din forespørgsel på telefon +45 32 72 93 86 eller via vores kontaktformular på hjemmesiden www.flixbus.dk. Vælg emnet "Handicappede passagerer". 
  • Åbningstider: Kundeservice er der altid for dig. Åbningstiderne for den danske telefon er kl. 06.00 -20.00 hver dag. I tidsrummet herudover bliver der svaret på engelsk. 

Trin 2: På rejsedagen skal du fremlægge et dokument, der viser, at din hund har gennemført en anerkendt træning som førerhund eller ledsagerhund. 

Kan jeg rejse med bus, når jeg er gravid?

Gravid på en rejse med FlixBus

Gravide kvinder har undertiden svært ved at rejse, især i slutningen af graviditeten. Det er selvfølgelig ikke forbudt for gravide at rejse med bus. Dette gælder dog naturligvis kun, hvis der ikke er nogen specielle medicinske grunde, der taler imod turen.

Fordele ved at rejse med FlixBus under graviditet:  

  • Komfortabel siddeplads med benplads og justerbart ryglæn for ekstra støtte
  • Toiletter om bord
  • Mulighed for sædereservation
  • Hjælp med at på- og aflæsse din bagage.
  • Chaufføren hjælper dig, hvis du har brug for at ringe efter en vagtlæge

Det er også vigtigt at vide, at der på alle længere, internationale ture jævnligt indsættes mellemstop på rastepladser. Der er normalt et stop hver 2. time.
 

Vi ønsker dig en god rejse med vores busser! Hvis du har yderligere spørgsmål, kan du kigge på vores ofte stillede spørgsmål eller kontakte kundeserviceteamet mellem 06:00-20:00 alle ugens dage på +45 32 72 93 86.