COVID-19 FAQ

Ombord & Check-in:

Hvad sker der, hvis jeg ikke har nogen maske? Må jeg stadig rejse med FlixBus?

I lande, hvor krav om mundbind gælder, er kunder forpligtet til at bære mundbind, når de rejser med FlixBus. Kunder vil blive informeret om dette, når de køber deres billet. Kunder uden mundbind må ikke gå ombord på bussen.

Har jeg brug for at fremvise coronapas ved boarding?

For information om internationale rejser kan du se alle officielle regler og krav på reopen.europa.eu ved at indtaste dine rejseoplysninger. Det er dit ansvar at holde dig ajour med de regler, der gælder i det land, du rejser i, og det land du rejser til. Hvis reglerne og kravene ikke følges, kan det medføre, at passageren nægtes ombordstigning.

Under bookingprocessen giver du FlixBus data såsom dit navn, efternavn, e-mail-adresse og telefonnummer. FlixBus vil eventuelt samarbejde med myndighederne og overgive disse data, hvis dette viser sig nødvendigt i forbindelse med smittekæder.

Måler I temperaturen på kunderne inden påstigning?

Nej, vi tager ikke vores kunders temperatur. Vi opfordrer enhver kunde til ikke at rejse og konsultere en læge, hvis de føler sig syge.

Måler I temperaturen på buschauffører/stationspersonale, inden de starter deres vagt?

Nej, vi tager ikke temperaturen på vores buschauffører og stationspersonale. Vi opfordrer dem til ikke at komme på arbejde og konsultere en læge, hvis de føler sig syge.

Er luften ombord godt cirkuleret?

Ja, alle vores busser har avanceret aircondition, der cirkulerer og filtrerer luften i bussen. Buschauffører vil også sørge for at åbne begge døre ved busstoppene for at sikre, at bussen fyldes med frisk luft. Vi rengør vores airconditionfiltre regelmæssigt og sørger for, at vores køretøjer ofte ventileres.

Hvordan sikrer I en sikker påstigning og afstigning?

Vores kunder, chauffører, partnere og medarbejderes sikkerhed og trivsel er vores højeste prioritet. Vi beder vores passagerer om at være tålmodige og holde afstanden, ved af- og påstigning.

Vil buschauffører stadig pålæsse bagage, hvor det er muligt, eller er kunderne fuldt ansvarlige?

Vores kunder, chauffører, partnere og medarbejderes sikkerhed og trivsel er vores højeste prioritet. Følg instruktionerne fra buschauffører/stationspersonale, når du går ombord på bussen, og mens du anbringer og afhenter bagage fra bagagerummet. Kunder opfordres til selv at placere og hente bagage som instrueret af FlixBus-personale, medmindre der er behov for hjælp. Vi beder vores passagerer om at være tålmodige og holde afstand, ved af- og påstigning.

Hvordan sikrer I sikkerheden i passagerernes bagage og sørger for, at de ikke bliver forurenet?

Vi råder passagerer til at desinficere deres hænder og bagage efter at have taget den. De kan også medbringe engangshandsker frivilligt for at gøre det.

Kan jeg stadig købe ekstra bagage eller en billet ombord hos buschaufføren?

Ekstra bagage samt specialudstyr (cykler, ski, osv.) kan købes online, mens du køber billet, og vi opfordrer passagerer til at gøre det der. Der er dog mulighed for at tilkøbe dette hos chaufføren umiddelbart før afgang (forudsat at der er plads), dog kun muligt med kreditkort eller MobilePay.

Hvad hvis jeg reserverede et sæde, der ikke længere er tilgængeligt om bord?

Chaufføren eller FlixBus-personalet viser dig dit nye sæde. Via vores kontaktformular kan du komme i kontakt med os angående en refusion for sædereservationsomkostninger.

Kan jeg stadig rejse med en med en trykt billet?

Du kan gå ombord på bussen med enhver form for gyldig billet. Papirbilletter har QR-koder, der scannes. I nogle lande er der forskellige billetlayouts uden QR-kode, købt offline. Disse inspiceres visuelt af vores chauffører eller stationsassistenter uden at røre ved dem. Du vil stadig være i stand til at rejse med os.

Butikker & Stationer:

Hvordan sikrer du dig, at folk holder afstand, mens de venter på bussen?

Vi opfordrer alle vores kunder til at følge reglerne, udstedt af de lokale myndigheder, og til at agere ansvarligt omkring hinanden. Hold afstand for din egen sikkerhed og for sikkerheden for dem omkring dig.

Kan kunder stadig betale kontant?

Hvor kontant betaling var tilgængeligt før, kan kunderne stadig betale kontant. I Danmark er kontant betaling kun muligt via salgsbureauerne.

Generelle spørgsmål:

Hvor længe vil disse foranstaltninger forblive på plads?

Vores kunder og medarbejderes sikkerhed er højeste prioriteret for os. For tiden kan vi ikke afgive nogen konkret redegørelse for varigheden af disse nødvendige foranstaltninger.

Har I reduceret antallet af reserverbare pladser om bord?

Nej vi har ikke reduceret antallet af reserverbare pladser om bord. Vores kunder, chauffører, partnere og medarbejderes sikkerhed og trivsel er vores højeste prioritet. Vores sikkerheds- og hygiejnebestemmelser er mere ekstensive end de juridiske minimumskrav. Vores busser rengøres grundigt og desinficeres efter hver rejse. Yderligere rengøring og desinfektion finder sted ved de vigtigste busstoppesteder. At holde sikker afstand, når du stiger af og på bussen, mindre bevægelse i bussen og meget grundig rengøring. 

Hvilke landes regler gælder for grænseoverskridende forbindelser?

Ved grænseoverskridende forhold følger vi begge landes regler og informerer vores kunder, når de booker en billet samt før turen om mulige skiftende regler på deres destination eller under deres rejse.

Hvordan ved jeg, hvilke forbindelser der vil blive betjent, og hvilke ikke?

Alle ture, der kan reserveres, vil blive kørt som planlagt. Hvis der skulle ske ændringer for rejsen, vil du bilve informeret om dette per SMS og/eller e-mail.